vrijdag 29 april 2016

In bad met Johannes


Romeo en Régis op ons terras

Zelden heb ik me zo ontspannen gevoeld als gisteravond toen ik in bad lag met Johannes, volgens het evangelie een van de trouwste vrienden van Jezus die als enige apostel samen met Maria aan de voet van het kruis stond. Geen verkeerd gezelschap dus voor mijn eerste avond alleen in de Franse pastorie! De apostel Johannes staat symbool voor vriendschap en dat klinkt als een mooie verklaring voor de naam van mijn kamer. Het kan echter ook zo zijn dat deze vernoemd is naar Johannes de Doper. Hij doopte de mensen om ze van al hun zonden te verlossen en te bekeren tot het Christendom. Een rituele reiniging waarbij ze zich als herboren voelden en klaar om Jezus’ boodschap van vrede op aarde te verspreiden.

In de Franse pastorie van Gonny Kruisdijk draag ik zorg voor haar huis en tuin maar voel ik me vooral geroepen te genieten van de sfeer en alles wat het dorp, de Morvan en de mensen biedt. Mijn  leven is op dit moment bijna te mooi om waar te zijn. Want de overgang van Lochem naar Cussy-en-Morvan had niet soepeler kunnen verlopen. Natuurlijk is verhuizen stressvol, er moet een hoop geregeld worden maar als je dat op tijd doet en je krijgt de juiste hulp, dan valt het reuze mee. Ontspullen is keuzes maken, doorzetten en als alles ingepakt is wat je mee wilt nemen stap je in de auto tot je er bent en in bad ligt. 

Met Johannes de Doper liep het niet goed af. Hij was tijdens zijn leven bekender dan Jezus. De mensen raakten volgens Wikipedia ‘dusdanig bovenmatig opgewonden van zijn woorden’ dat koning Herodes Johannes de Doper liet onthoofden. Bang dat er opstanden uitbraken die een revolutie zouden ontketenen waardoor hij de macht zou verliezen. Ik denk dat Johannes daar zelf stevig van baalde, het moet heerlijk geweest zijn om mensen te kunnen verlossen van hun zonden en ze opnieuw te laten beginnen. Ik zal het hem zeggen als ik hem weer tegenkom in bad of elders op deze pastorale plek. Dat we hem niet vergeten zijn, dat zijn verhaal nog altijd inspireert, dat ritueel reinigen nog altijd voorkomt en vooral dat ik hem er dankbaar voor ben.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten